• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Для батьків першокласників!

Поради батькам щодо зняття психологічного напруження у дітей

У "шкільному” житті першокласники стикаються з труднощами, невдачами, незаслуженими звинуваченнями, образами, допускають помилки, потрапляють в конфлікти, відчуваючи невпевненість. Найбільш доцільними для зняття психологічного напруження учнів молодшого шкільного віку (як вважає В.І.Шахненко) є дихальна гімнастика, фізичні навантаження, домашній затишок, спілкування з четвероногим другом, живопис, художнє слово, театр, позитивні емоції, музика та спілкування з природою. Батькам доцільно знати способи зняття психічного напруження в дітей. 1. Глибоке дихання Зробити глибокий вдих, випинаючи живіт уперед до відчуття участі в цьому діафрагми. Тепер трохи повільніше, видихаючи повітря до втягування живота всередину. При цьому дитина повинна уявляти, що вдихає цілющий кисень - здоров'я, спокій, а видихає повітря, непотрібне організмові, -хворобливість і хвилювання. 2. Фізичні навантаження Найкращим способом зняття нервового напруження є фізичні навантаження - фізична культура та фізична праця. Якщо в дитини поганий настрій, їй необхідно гратися на свіжому повітрі в рухливі ігри, спортивні ігри — футбол, волейбол, теніс. 3. Домашній затишок, спілкування з четвероногим другом. Дитина повинна знати, що коли їй дуже важко, її образили, треба йти додому. Домашній затишок, добре і лагідне слово рідних допоможуть їй. Вчені вважають, що кішка та собака знімають стресовий стан, заспокоюють нервову систему. 4. Живопис Живопис своїм розмаїттям кольорів, грою світла й тіні створює особливу музику картини. Так вважав французький художник Е.Делакруа. А російський вчений Ф.Шмідт писав, що колір сам по собі, незалежно від предмета, якому він властивий, справляє на глядача певний психофізіологічний вплив. 5. Художнє слово Читання цікавої казки, оповідання сприяє зменшенню нервового напруження і заспокоює дитину. 6. Театр Вважають, що він має магічну силу впливу на психіку. Якщо є така можливість, відвідайте з дитиною ляльковий театр, подивіться мультфільм. 7. Позитивні емоції З давніх-давен відомо, що усмішка, жарт, гумор знімають психічне напруження. Ю.Нікулін писав: "Я твердо вірю: сміх зміцнює здоров'я і подовжує життя". Почитайте з дитиною гуморески, відвідайте цирк. 8. Музика Людям здавна відомо про цілющі властивості музики. Російський невропатолог і психіатр В.М. Бехтєрев довів, що в дитячому віці нормальному, здоровому розвиткові організму сприяють ніжні колискові пісні, спокійна музика. 9. Спілкування з природою Природа заспокоює нервову систему, робить людину добрішою. Отже, якщо в дитини поганий настрій - відпочиньте з нею серед природи. 10. Гра Гра – явище феноменальне, вона притаманна всім дітям без винятку. Особливу значущість гра має для першокласників, оскільки це та діяльність, без якої дитина шести років не може нормально жити і розвиватись. У навчальному процесі через його регламентованість не завжди є можливість забезпечити умови, необхідні для розгортання справжньої гри: ініціатива, добровільність, спонтанність, необмежене мовне спілкування. Тому доцільно батькам учнів першого класу подбати про те, щоб діти достатньо гралися у вільний від шкільних занять час. Причому, чим більший вибір ігор, тим легше розкрити індивідуальні можливості й обдарування кожної дитини, створити оптимальні умови для її повноцінного розвитку. Творчо, оригінально наслідуючи дорослих, дітей, поведінку уявних персонажів, їх ставлення до оточення, дитина засвоює моральні норми, на чуттєвому рівні прилучається до культури середовища, що її оточує. Другий фактор, яким зумовлюється виховний вплив творчих ігор – реальні міжособистісні стосунки дітей у процесі гри. Вони мають величезне значення для подальшого розвитку особистості, засвоєння норм поведінки в дитячому середовищі.

Для батьків майбутніх першокласників

Для всіх без винятку першокласників початок шкільного життя – серйозний крок, у більшості випадків – стрес. Це розуміють усі дорослі. Більшість вважає це явище нормальним: діти мають адаптуватися до нового життя. Часом дорослі переконані у користі такого стресу, що допоможе, ніби, їй стати серйозною, відповідальною тощо.

Хочу нагадати, що основна мета початкової школи – навчити дитину вчитись: самостійно, охоче, активно та із задоволенням. Навчити так, щоб не перехотілося прагнути знань упродовж усього життя. Яке ж завдання для всіх нас дорослих: вас як батьків, нас,як педагогів. Для вас, батьки, пропоную розглянути словничок без якого не буде належного сприйняття школи дитиною

Адаптація. Першочергове завдання для дорослих – не терпіти, не чекати, доки дитина адаптується до школи та почне вчитися “нормально”, а всіляко допомогти безболісно пережити всі складнощі адаптаційного (первинного) етапу шкільного життя і відкрити горизонти учіння, крок за кроком, неспішно, але радісно, впевнено, з любов’ю і терпінням. Дорослі мають адаптуватися до першокласника..

Відповідальність. Уже в дошкільному віці потрібно виховувати відповідальне ставлення до праці, доручень, своїх обов’язків. Формування цих рис починається з уважного, серйозного ставлення батьків до справ дітей. Усе слід помічати батькам: досягнення принесуть усім радість, помилки будуть виправлені спільно.

Готовність до навчання. Однією з частих причин батьківського занепокоєння є формула: “Він стільки знає, а вчиться не може!” почувши від педагогів, що необхідними умовами до школи є знання того і того, батьки у своїх стараннях не знають меж, а можливості дітей до уваги не завжди беруть. Важливою ознакою інтелектуальної готовності до школи є не просто розрізнені знання, уявлення про предмети і їхні властивості, а уміння бачити зв’язки й закономірності, бажання дитини зрозуміти, що від чого і чому.

Напруження. Психологічне напруження, що виникає у першокласників є реакцією на незвичну обстановку. Діти не знають, чим відрізняється вчитель від вихователя дитячого садка, а також від мами й бабусі. У дитини є побоювання і стосовно однолітків: чи зможе вона вчитись як усі, чи з нею товаришуватимуть.

Режим. Новий режим, який буде у ваших дітей з першого вересня передбачає підвищену працездатність, порівняно з навчанням у садочку. Деякі першокласники хворобливо реагують на зміни умов життя: у них порушується сон, апетит, знижується опірність організму до хвороб. Усе це позначається на погіршенні працездатності, втрачається інтерес до навчання.

Навантаження. Психічне і фізичне навантаження дитини залежить від того який розпорядок дня у дитини. Але зміна соціальної позиції дитини не означає відміну всіх її розваг і зміну звичок, хоча з деякими доведеться попрощатись. Щоб більше встигнути знадобиться чіткіший розпорядок дня, більш продуманий відпочинок дитини. Потрібно врахувати особливості дитини, а також можливості всієї сім’ї.

Мотивація. Що приваблює дитину у школі? Спочатку це переважно зовнішні моменти шкільного життя – шкільна сумка, зошити, інші учні, учителі. Не всі діти готові до такої співпраці. Не всі також можуть зосередитися й уважно, не відволікаючись, слухати учителя, деякі діти і п’яти хвилин не можуть всидіти на місті. Причини такої неуважності можуть бути найрізноманітніші: це і особливості вищої нервової діяльності, і швидке виснаження, і втомлюваність через погане самопочуття і психологічна неготовність – нерозвинене вміння керування увагою і запам’ятовуванням. Наше завдання – створення стратегії на успіх. А успіх – найважливіше джерело позитивного ставлення до навчання.

Окрім фізіологічної готовності до школи важливезначеннямає психологічна готовність шестиліток. Тому до питання підготовки до нового «дорослого» життя дитини слід поставитисяс ерйозно. Не намагайтесь заштовхати дитині власний обсяг знань. Важлива не кількість, а якість. Увагу слід приділити не так енциклопедичним знанням, а розвитку мовлення, здатності розрізняти звуки, створювати умови для розвитку моторики, особливу увагу звертати на рухливість рук і пальчиків.

Необхідно:

Розвивати у дитині здатність слухати;

Вчити розуміти прочитане;

Розвивати уміння переказувати й співставляти;

Вирішувати з нею прості задачі

Разом з дитиною аналізувати, порівнювати слова.

Майбутній школярик має вміти:

Слухатидорослого і сприймати йоговказівки, керуватися ними під час занять;

Усвідомлювати необхідність питати, якщо завдання не зрозуміле;

Оцінювати свою роботу;

Володіти поняттями «більше», «менше», «однаково», «стільки ж», «короткий», «довгий». «старший», «молодший».

Порівнювати найпростіші предмети

Для перевірки словесно-логічного мислення дитини проведіть такий тест:

1. яка тварина більша – кінь чи пес?

2. Вранці люди снідають, а ввечері -…

3. Вдень світло, а вночі…

4. Небо блакитне, а трава…

5. черешні. Сливи, груші, яблука – це…

6. Київ, Львів, Чернігів – це…

7. На кого більше схожий пес – на кицьку чи на курку?

8. Що спільного між кицькою і білкою?

9. Теніс, стрибки. Футбол, плавання – це…

10. Для чого люди займаються спортом?

11. які ти знаєш види транспорту?

12. Чим відрізняється стара людина від молодої?

13. Як називається маленький собака, кицька?

14. Чомуцепогано. Коли хтось не хочепрацювати?

15. Для чогомашинігальма?

16. Навіщо люди читають книги?

17. Яку людинуназиваютьдоброю?

18. Для чогослідвчитися у школі?

Порахуйте правильні відповіді:

13-18 – високийрівеньготовності

7-12 – середнійрівеньготовності

Менше 7 – недостатнійрівеньготовності.

Гра Повторення

Ця градопомагає дітям розвивати уважність і точність у відтворюванні почутого.

Скажіть дитині: «Я промовлю речення. Повтори його – це просто. Спробуємо?»

1. Тітка, що живее дуже далеко, прийшла до нас в гості.

2. Сукня, яку я сьогодні купила, дуже гарна.

3. Тато купив рюкзак перед тим, як ми вирушили в мандри.

4. Це той чоловік, у якого син–школяр.

5. Сонце світить після того, як тривалий час ішов дощ.

6. Упокорений вершником кінь йшов кроком.

Порахуйте правильні відповіді:

2 – точне відтворення,

1 – спотворенняне більше одного слова,

0 – спотворення понад 1 слово.

До 9 балів – хороший рівень підготовки, до 6 – середній.

Вправа. Словниковий запас

Перевірити словниковий запас дитини можна так. Запропонуйте дитині пояснити слово: «Уяви, щоти зустрів іноземця і він не знає слова велосипед. Як типоясниш, щоце?» .Нижче наведені добірки слів, запропонуйте їх дитині і оцініть відповіді: 0 – нерозуміння слова, дитина неправильно пояснюєчи не знає взагалі; 1 – розуміє слово, але пояснитиможе за допомогою малювання, жестів, рухів; 1,5 – словесно описує предмет («велосипед – це щоб їздить, без мотора, з педалями); 2 – да єчітке визначення («велосипед – такий вид транспорту, що рухається, коли крутити педалі»).

1. Велосипед. цвях, лист, парасоля, хутро, герой, гойдатися, поєднувати, кусати, гострий.

2. Човен, ганчірка. Ручка, рукавиця, шкіра, ледар, їхати, розрізати, розкидати, твердий.

3. Машина, віник, блокнот, чоботи, лушпиння, боягуз, бігти, зв’язувати, щипати, колючий.

4. Літак, молоток, книга, плащ, пір’я, друг, стрибати, розділяти, бити, тупий.

Порахуйте правильні відповіді:

Для шестиліток:

6,5 – низькийрівеньсловникового запасу;

7-12 – середній

12,5 – високий.

Для семиліток:

11,5 – низький

12-15 – середній

15,5 – високий.

Граслів

Перевірте, як ваша дитина «відчуває» слово.

Що більше?

М’яч чи м’ячик?

Хвіст чи хвостик?

Зима чи рік?

Кит чи кіт?

Порахуйте правильні відповіді:

Хороший результат – 4 правильні відповіді, обов’язково розберіть помилки яких припустилися.

Гра Відсебеньки

У цю гру можна грати з дитиною, скажімо, під час привалих подорожей. Почніть: «Я поклав у мішок яблука». Дитина повторюєс казане і додає щось від себе: «Я поклав у мішок яблука і груші». Наступний гравець повторює всю фразу і додає щось від себе і так поки хтось не припуститься помилки.

Гра Вислухай - поверни

Ця гра допомагає перевірити, як дитина сприймає інформацію на слух. Вимовте без поспіху десять не пов’язанихміж собою слів: трава, п’ять, рука, слон, буква, телефон, сонце, помідор, будинок, авто.

Дитина має повторити ті слова, які запам’ятались. Норма 5– 6 слів.

Гра Калейдоскоп

Перевірте, як розвинута зорова пам’ять і увага дитини. Візьміть 12 квадратиків 3Х3 і у кожному намалюйте щось: сонечко, цифру, букву, геометричну фігуру, тваринку тощо. Покажіть дитині малюнки на 30 секунд, а потім переверніть і попросіть дитину перерахувати зображення, які запам’ятались.

Нормальний рівень –7- 8 зображень, понад 8 – високий, менше – поганий.

Пам’ятайте, що і співбесіда у школі, і проведення тренувальних вправ вдома – насправді не іспит, а збір інформації, яка допоможе виявити чесноти й хиби і скорегувати навчальний процес.

Кiлькiсть переглядiв: 79

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Грудень 2017 Наступна
ПВСЧПСН
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031